Ke kvalitní současné architektuře patří nejen knihovny, obytné domy nebo mrakodrapy. Jsou to i nové či moderně rekonstruované kostely, evangelické modlitebny, kaple a zvoničky. Zvou ke sváteční bohoslužbě, nebo jen k vánočnímu výletu.

Vánoce jsou čas, kdy i mnoho ateistů zavítá do kostela nebo kaple. Když ne na mši, tak na prohlídku jesliček, nebo aby nasáli atmosféru s plameny svíček a vůní kadidla. Patří to
k tradici a nic naplat, i v době, kdy Vánoce upadají do spárů komerce, Čechům nosí dárky Ježíšek. Pro křesťany, kteří si připomínají narození Spasitele, je cesta do domu Božího samozřejmá.
        Většina kostelů, kaplí a zvonic pamatuje nejméně sto let, i celá staletí. Jejich starobylý ráz dodává vánoční atmosféře něco navíc. To však neznamená, že podobné kouzlo chybí modernějším stavbám. I z materiálů, jako jsou beton, ocel, plasty nebo biodesky, dokáže dobrý architekt vytvořit působivý prostor nejen uvnitř liturgické stavby, ale i kolem ní.Za posledních 20 let ozvláštnila česká města i venkov řada pozoruhodných církevních budov. Nejsou to jen novostavby, ale také rekonstrukce, které se znatelnou stopou moderní architektury vzkřísily k novému životu opomíjené ruiny a zdevastované interiéry. Ne do všech je přístup pro každého, ne všude se konají bohoslužby. Mnohdy však stačí vypravit se před chrám nebo ke kapli na kopci a na chvíli zde spočinout v myšlenkách.


Pražská křižovatka

KDE Praha-Staré Město, Zlatá ARCHITEKTI AI Design O STAVBĚ Bývalý kostel sv. Anny původně sloužil sestrám dominikánkám. Je symbolické, že po desetiletích chátrání se jeho rekonstrukce ujala žena -architektka Eva Jiřičná. Přesněji řečeno atelier AI Design, který spoluvlastní architekt Petr Vágner. Od Národního divadla, jemuž kostel patří, si ho pronajala nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 na pořádání kulturních a společenských akcí. Mezi zakonzervované stěny, v nichž se mísí gotika s barokem, Jiřičná vložila mimo jiné dvě schodiště a pódium, zborcené klenby naznačila ocelovými pruty. Projekt získal čestné uznání v Grand Prix Obce architektů 2004. Centrum M. TerezyKDE Praha-Chodov, U Modré školy ARCHITEKTI Ateliér Dům a město O STAVBĚ Komunitní centrum Matky Terezy z roku 2007 má půdorys kruhu, symbolu jednoty lidského společenství, komunikace mezi lidmi a místa setkávání. Díky několika vstupům lze různé části budovy používat samostatně. Kromě kaple pro 75 věřících jsou zde klubovny a sál, kde římskokatolická farnost pořádá sociálně vzdělávací a kulturní akce - třeba do 22. prosince adventní koncerty, 26. prosince Rybovu Českou mši vánoční. Architektka Vítězslava Rothbauerová vytvořila členitou stavbu, v níž se mísí křivky s pravými úhly, atmosféru dokresluje denní světlo přiváděné atrii a světlíky.


Centrum Michle

KDE Praha-Michle, Za Brumlovkou ARCHITEKTI Aulík Fišer architekti O STAVBĚ Komunitní či společenské centrum provozované Církví adventistů sedmého dne je součástí pražského BB centra, obklopují ho velké administrativní budovy. Aby se mezi nimi neztrácelo, architekti Jan Aulík a Tadeáš Matoušek zvolili na fasádu prvek jediného velkého,okna‘ vedoucího do venkovní předsíně inspirované antickými vzory. Stavba má tvar jednoduchého hranolu, nepravidelně veliká i rozmístěná okna mohou připomenout slavnou Le Corbusierovu kapli v Ronchampu. Konají se zde bohoslužby (každou sobotu), kurzy a semináře, koncerty a výstavy, programy sociální, charitativní a na studium Bible. Součástí je i mateřská školka. Centrum Třináctka

KDE Praha-Stodůlky, Mukařovského ARCHITEKTI No architects O STAVBĚ Křesťanské centrum evangelické Církve bratrské ukazuje, že současnými prostředky lze vytvořit duchovní prostor i v pronajatých místnostech uvnitř budovy. Místo dříve využívané učebny fyziky na gymnáziu se farnost rozhodla rekonstruovat zdevastovaný komerční interiér na sídlišti. Architekti Jakub Filip Novák a Daniela Baráčková se chtěli vyhnout pojetí tradičního kostela a vytvořit civilnější prostředí, které vybízí ke svobodě, v duchu rozbíjení stereotypů. Do kontrastu k bílé barvě postavili černé a jasně barevné prvky sloupů, dveří, židlí a průhledných stropních kazet. Do moderního interiéru vložili starožitné piano. Kromě modlitebny je zde sál pro děti využívaný i při nedělních bohoslužbách a přes týden jako mateřské centrum. Modlitebna ČernošiceKDE Černošice, Hradecká ARCHITEKTI Fránek architects O STAVBĚ Bílý jako peřina, špičatý a oblý jako křídla anděla, s povrchem jako peří, vroubkovaný jako sjezdovka po ránu, jako holubice a zároveň tučňák. Tak popisuje architekt Zdeněk Fránek svou stavbu modlitebny Církve bratrské nedaleko Prahy. Sofistikovaná skořepina je z větší části zděná z keramických tvárnic a pórobetonových příčkovek, betonové části architekt ponechal odkryté. V patře nad modlitebnou se nachází byt kazatele a technické prostory. Kromě nedělních bohoslužeb je možné sem zavítat na ekumenické večery, různá neformální setkání nebo na koncerty. Kaple Smíření


KDE Dobřany-Šlovice, dálniční odpočivadlo ARCHITEKTI Atelier Soukup O STAVBĚ Dálniční kaple na moderní spojnici mezi Prahou a Norimberkem, jež kopíruje Zlatou cestu využívanou už za Karla IV., symbolizuje smíření Čechů a Němců. Stojí zhruba v půli této cesty, nepříliš daleko od německých hranic. Ekumenickou kapli, od níž si lze půjčit klíče na nedaleké pumpě, založila společnost Via Carolina, spravuje ji římskokatolické sdružení Koinonia Jan Křtitel z Plzně-Litic. Kapli z pohledového betonu s vyříznutými kříži v bočních stěnách architekt Jan Soukup navrhl jako moderní variantu božích muk. Vstupní i zadní stěna je prosklená, lze prohlédnout skrz celou kapli. Když se skleněná stěna odsune do boku, na plochu před kaplí se vejde asi 60 lidí. Čas od času se zde konají ekumenické bohoslužby.

Opatství Nový Dvůr

KDE Toužim, Dobrá Voda ARCHITEKTI John Pawson, Atelier Soukup O STAVBĚ Původně barokní statek z okruhu Kiliána Ignáce Dientzenhofera dříve patřil premonstrátům v Teplé. Francouzští cisterciáci - trapisté ho rekonstruovali na klášter s novým kostelem. Vedle ateliéru Jana Soukupa se na stavbě podepsal významný britský minimalistický architekt John Pawson. Pawsonovým záměrem bylo navázat na ideály cisterciácké architektury 12. století. Jejími rysy jsou jednoduchost, střídmá vznešenost, smysl pro světlo, dobré proporce a detaily. Architektura, která nepoužívá spáry a uměle seskupené prvky, se snaží odstranit zdroje rozptýlení a tím napomáhat mnichům k soustředění na Boha. Pro cisterciáky je důležité ticho, proto má do kláštera veřejnost velmi omezený přístup. Je možné se po domluvě nakrátko ubytovat a sdílet klášterní život nebo se zúčastnit modliteb. O víkendech bývá v určité hodiny otevřený
 obchod s cisterciáckými výrobky - potravinami a kosmetikou. Modlitebna Litomyšl

KDE Litomyšl, Moravská ARCHITEKTI Fránek architects O STAVBĚ Modlitebna Církve bratrské svým tvarem připomíná rozstřižený a poskládaný arch papíru. Architekt Zdeněk Fránek ji pojal tak, že,sahá až do mraků a zároveň jako symbolická cesta ubíhá do dálky‘. Pohledový železobeton, který na stavbě převažuje, doplňují prosklené plochy, uvnitř dřevěné obklady a bílá omítka. Za velkými skly se skrývají dřevěná eurookna natřená zvenčí stříbrnou barvou, vchodové zasklení má hliníkový rám. Prostor uvnitř opticky sjednocuje podlaha z lité stěrky. Autorem skleněného kříže je Václav Cígler, oltář navrhl Karel Malich. V kostele se konají pravidelně nedělní bohoslužby, stejně jako ve významné svátky - například 25. prosince a 1. ledna, vždy v 9.30 ráno. Stříbrné terasy


KDE Jihlava, Havlíčkova ARCHITEKTI Atelier 90 O STAVBĚ Dříve tu bývala továrna Tesla, dnes je část přeměněná na domov seniorů s názvem Stříbrné terasy. Senioři mají možnost modlit se v kapli umístěné ve třetím patře. Kaple spočívá na železobetonové desce, stěny mají konstrukci z rámů z lepeného lamelového dřeva vyplněnou bedněním z prken. Rámy jsou uvnitř viditelné, v čele kapli uzavírá masivní dřevěná biodeska. Kaple má orientaci východ-západ a uprostřed je příčně průchozí z interiéru domova na velkou jižní terasu. Přirozené světlo přivádějí světlíky ve vrcholu a dveře na terasu vykládané přírodními křišťály osazené v keramickém červeně glazovaném prvku. Umělé osvětlení zajišťují svítidla u podlahy a jedno pod stropem. Kaple je ekumenická, střídá se zde sedm církví.

Zvonička Na HorečkáchKDE Trojanovice, Horečky ARCHITEKTI Kamil Mrva architects O STAVBĚ K tradicím Beskyd, jako i jiných regionů, patří stavba zvoniček. Odměřovaly denní dobu, svolávaly k modlitbě a varovaly před nebezpečím. Občanské sdružení Naše Beskydy, které bojuje proti otevření černouhelných dolů, nechalo takovou zvoničku postavit na potenciálně poddolovaném území. Má symbolizovat varovný zvon, stejně jako umíráček dolu Frenštát a odhodlání zdejších lidí nedopustit přírodní a kulturní devastaci regionu. Zvonička svým moderním tvarem jasně vyjadřuje dobu svého vzniku, ale poukazuje i na tradici. Vytváří místo, kde se člověk může zastavit a tiše rozjímat nejen nad krásou hor. Zvoničku na trojnožce doplňuje asymetrická dřevěná stavba připomínající siluetu domu se sedlovou střechou. Kaple sv. Rocha


KDE Jarošov, Mařatská hora ARCHITEKTI knesl + kynčl architekti O STAVBĚ Kaple svatého Rocha se tyčí na vrcholu Mařatské nebo též Černé hory nad Uherským Hradištěm. Stojí tu od konce 17. století, měla sloužit k odvrácení božího hněvu a překonání morové epidemie z roku 1680. Od roku 1875 slouží jako poutní místo, příležitostně se zde konají bohoslužby a slavnosti. Při rekonstrukci architekti zjistili, že kaple je ve skutečnosti torzo barokního kostela. Byla silně poničená v druhé polovině 20. století, kdy se ocitla uvnitř vojenského prostoru. Během té doby však prošla také rekonstrukcemi, keramická mozaika ve štítě pochází ze 70. let. Při poslední rekonstrukci v roce 2009 architekti kapli opticky otevřeli prosklenou stěnou v místě, kde byl původně vítězný oblouk oddělující kněžiště od hlavní lodi kostela. Zatravněný prostor před kaplí ohraničuje zídka z místního černo-žlutě žíhaného
 pískovce v půdorysné stopě původního kostela.

Foto popis|
Foto autor| foto archiv architektů, Ester Havlová, Tomáš Rasl, David Maštálka, Studio Toast

O autorovi| text Filip Grygera foto archiv architektů, Ester Havlová, Tomáš Rasl, David Maštálka, Studio Toast, mailto:filip.grygera@mfdnes.cz